Jak postupovat při prodeji nemovitosti?
Máte v plánu prodat svůj dům nebo byt? Pokud zvolíte prodej nemovitosti svépomocí, tedy bez realitní kanceláře, počítejte s tím, že dané období bude opravdu velmi náročné. Celý proces vám zabere spousty času i energie.
Co vše budete muset zařídit?
- Obhlídka nemovitosti stavebním technikem, který potvrdí, že je vše v pořádku,
- zajistit si notáře nebo advokáta - převod peněz + smlouva,
- nafocení nemovitosti,
- odhad ceny,
- inzerce,
- vedení prohlídek vaší nemovitosti,
- výběr vhodného kupce,
- administrativa spojená s prodejem nemovitosti
- a spousta dalších úkonů.
Postup prodeje nemovitosti s realitní kanceláří
V případě prodeje nemovitosti s pomocí realitní kanceláře si můžete být jisti úsporou času, energie i vašich peněz. Kvalitní realitní kancelář poskytuje veškeré služby od stanovení a doporučení tržní ceny nemovitosti přes právní servis až po vyřízení a podání daňového přiznání k dani z převodu nemovitostí.
Začínáme
1. Kontaktování realitní kanceláře
Osobně, telefonicky nebo e-mailem.
2. Osobní návštěva realitního makléře, při níž dojde k dohodnutí podmínek prodeje vaší nemovitosti.
Realitní makléř vám doporučí vhodnou prodejní ceny a strategie
3. Zjištění právního stavu nemovitosti
Je důležité znát aktuální právní stav prodávané nemovitosti. Zda není na listu vlastnictví zaznamenáno omezení vlastnického práva, jako je například nařízená exekuce, věcné břemeno, zástavní právo, apod. Důležité je se ujistit, zda je nemovitost po právní stránce vhodná k prodeji a neomezuje nabytí vlastnických práv kupujícího.
4. Zhotovení profesionálních fotografií
Vytvoření prezentace nemovitosti profesionálním fotografem s profesionálním fotoaparátem.
5. Podpis zprostředkovatelské smlouvy
6. Cílená inzerce
Správná inzerce urychlí samotný prodej nemovitosti. Realitní kancelář v rámci svých služeb zajistí vyhotovení inzerátu i jeho umístění na realitní servery i komunikaci se zájemci.
7. Aktivní vyhledání kupce
8. Profesionálně vedené prohlídky
V další fázi prodeje budou probíhat prohlídky s prověřenými zájemci bez nutné účasti majitele nemovitosti. Je potřeba přizpůsobit se jejich časovým možnostem, a tak mohou prohlídky probíhat i v odpoledních až večerních hodinách.
Máme kupce
1. Prověření platební možnosti kupujícího
2. Podpis rezervační smlouvy
Rezervační smlouva neboli Blokační dohoda a nebo také Dohoda o složení blokovacího depozita, jsou názvy pro smlouvu, která předchází smlouvě kupní. Proces prodeje není většinou krátkodobou záležitostí, proto rezervační smlouva funguje jako pojistka pro obě strany, že se obchod uskuteční. Kupující při podpisu této smlouvy uhradí prodávajícím blokační poplatek, jakousi zálohu.
3. Složení rezervačního poplatku kupujícím
4. Zajištění bankovního odhadu
5. Zajištění hypotéky a vyřízení podkladů pro banku
6. Komunikace s bankou
7. Zajištění podpisu kupní smlouvy nebo smlouvy o převodu členských práv a povinností v bytovém družstvu
Smlouva, kterou dochází k převodu vlastnictví nemovitosti z majitele na zájemce (nyní už nového majitele). Kupní smlouvu je nutné zpracovat na míru každé nemovitosti.
8. Zajištění notářské nebo advokátní úschovy
Úschovou kupní ceny se předchází nepříjemným situacím. Běžnou praxí je složení kupní ceny do úschovy nezávislé třetí osoby, většinou k notáři nebo advokátu. Ta vyplatí kupní cenu prodávajícímu obvykle po převedení nemovitosti v Katastru nemovitostí z prodávajícího na kupujícího na základě předložení uschovateli originálního Listu vlastnictví.
9. Podání smluv na katastr nemovitostí nebo na bytové družstvo
Návrh na vklad vlastnického práva do Katastru nemovitostí je třeba vždy, když nemovitost zapsaná v Katastru nemovitostí změní majitele. Dokud se nezapíše změna vlastnictví nemovitosti v katastru nemovitostí, majitelem nemovitosti zůstává stále původní majitel.
10. Výplata peněz prodávajícímu
Nejoblíbenější témata podle situace
Za bezpečnost vašich
nemovitostí ručí

Najdu vám byt, kterému budete říkat domov
realitní specialista

Mám radost, když plníme sny o bydlení
vedení společnosti , realitní specialistka